Практична робота № 1. Амброзія полинолиста – небезпечна рослина, карантинний бур’ян нашої місцевості

Відкрити, зберегти на свій комп'ютер або роздрукувати повний текст (формат PDF)

 

Зелений агресор – амброзія полинолиста

                           (практична робота з екології рідного краю)

 

Тема: Зелений агресор – амброзія полинолиста.

(Практична робота № 1.Амброзія полинолиста – небезпечна рослина, карантинний бур’ян нашої місцевості).

 

Цілі: На прикладі амброзії полинолистої показати роль рослин в екосистемах. Розробити заходи боротьби з небезпечним карантинним бур’яном та безпечним поводженням при зустрічі з ним. Сприяти практичному вирішенню проблеми та покращення ситуації, що склалася навколо «амброзієвої лихоманки». Привернути увагу учнів до проблем розповсюдження карантинного бур’яну, як біологічного об’єкту, що спричиняє тяжкі алергічні захворюваня людей. Виховувати екологічну культуру. Вдосконалювати навички роботи з гербарієм, технічними засобами навчання.

 

Тип уроку: практична робота з елементами бесіди

Обладнання: гербарій амброзії полинолистої, мультимедійна презентація, робочий зошит

 

I.                  Організаційний момент

II.               Мотивація навчальної діяльності

 

Учитель. Серед небезпечних для здоров’я людини факторів, які викликають різноманітні алергічні хвороби, значне місце займають рослини, особливо ті, які зростають біля наших домівок. Ми познайомимося з рослиною, яку обов’язково треба знати в «обличчя», яку вважають справжнім зеленим агресором; рослиною, яка відповідно до законодавства України належить до карантинних бур’янів, тобто небезпечних для сільського господарства; з рослиною, яка погіршує наш стан здоров’я. (На мультимедійній дошці з’являється слайд з зображенням амброзії полинолистої) Як ви здогадалися, це – амброзія полинолиста. Амброзія полинолиста – карантинний бур’ян, що відбиває погіршення екології Землі.

Щоб мати більшу уяву про цю рослину, я запросила на урок фахівців різного рівня для з’ясування деяких особливостей цього бур’яну.

(Довідка: підготовка до уроку здійснювалася за випереджальним завданням)

 

III. Виконання практичної роботи № 1. Амброзія полинолиста – карантинний бурян нашої місцевості. (в ході бесіди учні відповідають на запитання практичної роботи, зясовують певні особливості та роблять висновки)

 

Хід роботи (завдання практичної роботи знаходиться на слайдах презентації або можна користуватисязавданням до практичної роботи, що міститься у робочому зошиті «Екологія рідного краю» Г. В. Яременко, Прем’єр, Запоріжжя 2007)

 

1.Розглянути слайд презентації та гербарний екземпляр амброзії полинолистої. Якою життєвою формою представлена ця рослина? (учні коментують побачене, потім заздалегідь  підготовлений учень – ботанік доводить до відома іншу інформацію)

Ботанік. Амброзія (Ambrosia) відноситься до ряду однорічних і багаторічних світлолюбивих трав’янистих рослин, рідше напівкущів.   За зовнішнім виглядом вона схожа на коноплі, а за розмірами і формою листків нагадує полин гіркий (звідки і назва полинолиста).  Амброзія з родини Айстрових (Складноцвітих) і налічує 30 видів.

 Рід «амброзія» вперше описав К. Лінней у 1753 році. У перекладі з грецької амброзія означає «безсмертя». У давньогрецькій міфології «амброзією» називають «їжу богів», що нібито надавала їм безсмертя.

 Понад 100 років тому, випадково, зі своєї батьківщини – Північної Америки, разом з насінням конюшини та жита на поля Європи був завезений  цей бур’ян.

Згодом він потрапив і на  Україну. Перші поодинокі дикорослі популяції невідомої рослини з’явилися ще в 1914 – 1918 роках, і лише в 1925 році у визначниках України з’явився один із видів цієї рослини – амброзія полинолиста. Уперше її посіяв агроном Крекер, у Дніпропетровській області, як лікарську рослину. Сьогодні вона стала масовим бур’яном України. Цей вид поширений у Дніпропетровській, Донецькій, Закарпатській, Запорізькій, Київській, Кіровоградській, Луганській, Миколаївській, Одеській, Харківській, Черкаській, Чернівецькій областях, АР Крим.

 

2.Знайти корінь, стебло, листки, квітки. (учні продовжують знайомство з гербарієм та презентацією. Відповіді учнів доповнює учень - морфолог).

 Морфолог. Коренева система рослини сягає 4 метрів завдовжки. Стебло прямостояче, розгалужене, висотою 20 – 250 см. Рослина вкрита волосками. Листки яскраво – зеленого кольору, черешкові, розсічені, подібно до листків полину звичайного. Квітки одностатеві. Кошики з тичинковими квітками яйцевидні або напівкулясті, зібрані у колоскові суцвіття. Маточкові кошики одноцвіткові, розміщені по 1 - 3 у пазухах верхніх листків або біля основи тичинкових суцвіть. Цвіте амброзія із середини серпня до кінця жовтня. Одна рослина дає близько 100 тис. зернят, які зберігають схожість до 10 – 15 років, а при сприятливих умовах 30 – 50 років. У кінці квітня – на початку травня насіння дружно проростає.