Українська революція 1917-1920 -х років

Відкрити, зберегти на свій комп'ютер або роздрукувати повний текст (формат PDF)

 

Мета:

  • Повторити, закріпити й узагальнити матеріал теми, розвивати вміння, навички, які формувалися на уроках теми. Виховувати в учнів почуття патріотизму, толерантності, поваги до історичного минулого своєї держави;
  • Показати складність політичної ситуації того часу та закономірність появи анархізму у найскладніший період в історії Української державності;
  • Продовжити роботу над історичними термінами: автономія, демократія, суверенітет, республіка, монархія, анархізм, «червоний терор», «білий терор»;
  • Формувати вміння аналізувати, узагальнювати та критично оцінювати історичні процеси. Навчити використовувати історичний досвід у характеристиці політичної ситуації сьогодення.

Тип уроку: повторювально-узагальнюючий.

Форма роботи: групова.

Обладнання: підручник, повідомлення про лідерів політичних сил, на столах - назви політичних сил. (Для надання більш емоційного сприйняття матеріалу можна запропонувати дітям обрати емблему-символ кожної окремої політичної сили, наприклад, «більшовикам»- червоні стрічки, «білогвардійцям»- аксельбанти або погони, «Директорія» - жовто-блакитні стрічки, УЦР- елемент українського герба…).

 

Підготовча робота: За тиждень клас поділити на 6 груп, які мають представити наступні політичні сили в Україні періоду революції та боротьби за незалежність:

  • Українську Центральну Раду;
  • Гетьманат Скоропадського;
  • Директорію;
  • більшовиків;
  • білогвардійський рух;
  • анархічний рух.

Учні від імені обраної «політичної сили» мають висловити свою позицію за наступним планом:

  • Час перебування при владі в Україні, портрет та коротка біографічна довідка про лідера(ів) руху. (Таким чином протягом уроку створюється портретна галерея політичних діячів періоду революції. Можливо використання електронних засобів).
  • Статус України в планах політичних сил.
  • Внутрішня політика, соціальна база.
  • Результати діяльності.

 

(Відповіді мають бути чіткими та лаконічними (до 2 хв.) Для кращого порівняння кожна група розкриває по черзі лише по одному питанню. В якості ведучого можуть виступати більш підготовлені учні, або учитель.)

Автор: Безноско О. В., учитель, Мереф'янська школа № 6 Харківської обл.

Завантажити>>>

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Мотивація   на­вчальної діяльності

Учитель: Українська революція 1917-1920 -х років дала нашому народові шанс об’єднавши національно-патріотичні сили, здійснити багатовікову мрію – проголосити незалежність української держави. Але досвід державотворення виявився не тривалим. Які прорахунки було допущено, які висновки ми маємо зробити аби в наш час не допустити фатальних помилок? Оцінити історичний досвід та відчути складність політичної ситуації в країні в той період вам, діти, допоможе наш урок, на якому ви представите основні політичні сили, що визначали майбутнє нашої України в той час.