Тема: Запліднення і внутрішньоутробний розвиток людини.

t>

Відкрити, зберегти на свій комп'ютер або роздрукувати повний текст (формат PDF)

 

Тема: Запліднення і внутрішньоутробний розвиток людини.

Мета: створити умови для:

üусвідомленого інформаційного запиту про ембріональний розвиток людини;

üрозуміння учнями значущості знань про індивідуальний розвиток людини;

üформування морального відношення до зачаття і вагітності, відповідальності за життя, яке не народилось;

üусвідомлення життєвої миті як найціннішої частки буття.

Обладнання: відеофільм, комп’ютер.

Тип уроку: формування нових знань. Урок-презентація.

Методи та прийоми: бесіда, випереджувальні завдання та повідомлення учнів, складання опорної схеми, інтерактивний прийом «Мікрофон».

Міжпредметні зв’язки: біологія, зоологія, інформатика.

Основні поняття: ембріональний розвиток, запліднення, імплантація, гаплоїдний і диплоїдний набір хромосом, зигота, зародок, плід, зародкові оболонки, зародкові листки, плацента.

 

 

 

ХІД УРОКУ

Що є благо? Знання.

Що є зло? Незнання.

Хто розумний, той, виходячи з обставин, одне заперечить, а інше обере.

                                                            Сенека.

 

І.Мотивація начальної діяльності

Сьогодні урок, на якому неможливо бути байдужим, на якому можна радіти і плакати, засуджувати і розуміти, заперечувати і погоджуватись.

(оголошення теми, мети і епіграфу уроку). На фоні музики:

         Жив собі маленький пухнастий клубочок. Він був зовсім маленький, теплий і надзвичайно гарненький. Він жив у затишній, теплій маленькій нірці, де йому було зручно і спокійно. Він прокидався, їв, грався, перевертався, знову засинав і знову прокидався.

         Інколи клубочок просто лежав у своїй нірці, слухав звуки, які доносились ззовні. Ці звуки були знайомими і приємними. Вони зачаровували малюка і були такими рідними.

Він слухав шум води, дзюрчання струмка, ритмічний стукіт. А інколи здалеку доносився ніжний голосочок, схожий на звуки срібного дзвіночка.

         Йшов час, клубочок виріс і йому стало цікаво, що там за стінами його нірки, хто володіє таким чудовим срібним голосочком.

         Але як тільки малюк підходив до дверей своєї нірки, йому робилось страшно і він не наважувався вийти.

         І в один прекрасний день до малюка з’явилась добра Фея і сказала:

         -Ти вже виріс і хочеш вибратись із нірки? Я допоможу тобі. Але світ, в який ти вийдеш, не буде таким затишним і спокійним , як твоя нірка. Він великий, наповнений різними звуками, фарбами і запахами. В ньому ти навчишся всьому, чого захочеш і побачиш багато дивовижного.

         Серце у клубочка застукало, він відкрив дверці своєї нірки і зробив першик крок...

         Його прийняв величезний і прекрасний світ, і чудові трелі срібного дзвіночка наповнили його радістю. Малюк почувався любимим і бажаним...

Це просто казка, казка, яку я розповідала вже дорослим своїм дітям, коли вони просили розповісти, якими вони були маленькими. А яке воно життя до народження?

 (демонстрація малюнка 26-тижневого плоду людини)

         Хто це? Що ви хотіли б у нього запитати? (метод «Мікрофон»)

Давайте разом спробуємо відповісти на ці запинання.

 

ІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

Презентація матеріалу 1 учнем.

«Момент народження людини»

Розвиток нового організму починається із запліднення, в якому беруть участь статеві клітини-гамети.

/Слайд 1./ Яйцеклітина-гаплоїдна клітина діаметром 150-200 мкм.,округлої форми, в цитоплазмі містятить мітохондрії, рибосоми і велику кількість запасних білкових речовин. Вона здатна до запліднення протягом 24 годин після овуляції. Ця клітина дасть початок усім 100 трильйонам клітин майбутнього організму!

Сперматозоїди-гаплоїдні клітини малих розмірів, їх утворюється до 100000000 і тільки один запліднює яйцеклітину. В клітині дуже мало цитоплазми, майже всю головку займає ядро. Перед ядром міститься комплекс Гольджі, який бере участь у руйнуванні оболонки яйцеклітини при заплідненні. Мітохондрії скупчені біля основи хвостика і забезпечують його енергією для рухів, завдяки яким вони досягають яйцеклітини. В організмі жінки сперматозоїди зберігають здатність до запліднення 3-4 дні.

/Слайд 2./ Запліднення відбувається в маткових трубах. Сперматозоїди атакують яйцеклітину-видовище просто фантастичне! Спермії синхронно б’ють хвостиками по яйцеклітині, примушуючи її обертатись, але в яйцеклітину потрапляє лише один.

/Слайд 3./ ДНК сперматозоїда вже всередині яйцеклітини, відбудеться злиття гамет і утвориться зигота-перша і найголовніша клітина майбутньої людини! Всі наступні 100000000000000 клітини є «дочками» цієї клітини.Отже, відбувається запліднення –процес злиття статевих клітин і утворення диплоїдної зиготи, утворення нового життя-неповторного, індивідуального і такого таємничого. Все-стать, група крові, колір очей і волосся, зріст, розмір ноги, навіть будова усіх білків організму-все записано в генетичному коді 46 хромосом. Тому в деяких країнах Сходу (Китай, Корея) вважають, що людина народжується саме в цей момент.