Тема. Плоске і сферичне дзеркало. Лінзи. Побудова зображень за допомогою лінзи.

Відкрити, зберегти на свій комп'ютер або роздрукувати повний текст (формат PDF)

 

Тема.  Плоске і сферичне дзеркало. Лінзи. Побудова зображень за допомогою лінзи.

Мета:  узагальнити знання учнів про лінзи та їх фізичні властивості; сформулювати їхні практичні уміння щодо застосування про властивості лінз для подання зображень графічним методом.

Розвивати спостережливість, уміння виявити причини фізичних явищ.

         Формувати інтерес до навчального предмета фізики та вміння науково пояснювати фізичні явища.   

Виховувати любов до предмету.

         Демонстрації: 1. Законів геометричної оптики.

    2. Дзеркала та різні типи лінз.

    3. Хід променів у збиральній та розсіювальній лінзах.

    4. використання комп,ютера

         Тип уроку: Комбінований урок.

План уроку.

         І. Організаційна частина уроку. Пояснення мети та форми проведення уроку.

         ІІ. Перевірка знань.

         ІІІ. Підготовка до ЗНО.

         ІV. Вивчення нового матеріалу.

Хід уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

1) Робота в групах. (узагальнення вивченого матеріалу) Учням роздаються уривки віршів відомих авторів і учням необхідно прочитавши вірша відповісти н а поставлене запитання.

 

І група

Леся Українка « Тиша морська»

З тихим плескотом на берег

Рине хвилечка перлиста;

Править хтось малим човенцем, -

В’ється стежечка злотиста

                   Які оптичні явища тут описані?

(Перлистою «хвилечка»  здається внаслiдок вiдбивання сонячних променів на нерiвнiй поверхні морської води пiд різними кутами. Маленькі хвильки коливаються, змiнюючи кут вiдбивання променів,  і в наше око по черзi потрапля­ють і зникають вiдблиски сонячного промiння то від одних, то вiд iнших дiлянок морської поверхні, утворюючи золотисту «стежечку»).

 

         ІІ група

         Леся Українка «У човні»

         Глянь, як хвилі від срібла блищаться!

         Глянь, як небо синіє в горі!

         Вабить хвиля на море податься,

         Кличе промінь ясної зорі.

                   Чому небо синє?

 

(Сонячне бiле свiтло є «сумiшшю» свiтлових хвиль рiзних кольорiв. Заломлення різних за кольаром свiтлових пpоменів відбувається в атмосфері Землі по-різному (явище дисперсii). В найбiльшій мipi розсiюються пpoмeнi синьо-голубої частини спектра. Тому в ясну сонячнупогоду небо голубе)

         ІІІ група

Іван Франко

         Сипле, сипле, сипле, сипле сніг.

         З неба сірої безодні

         Міріадами летять

         Ті метелики холодні.

                   Чому сніг білий?

(Снiг бiлий тому, що складається з дрiбненьких крижинок. А всяка подрiбнена прозора речовина (наприклад, розтовчене скло або лід) стає непрозорою і білою. Це пояснюється тим, що промені світла, потрапляючи в дрібненькі крупинкипрозорої речовини, багаторазово вiд них вiдбиваються всередину на їx межi з повiтрям (явище повного внутрiшнього вiдбиття) i тiльки пiсля цього виходять у повiтря пiд довiльними кутами. Результат спос­терiгаеється такий же, як i при розсiяному вiдбиваннi, при якому поверхня предметiв здається бiлою. Якщо роздрiбленiсть снiгy на маленькi часточки лiквiдувати (наприклад, залити снiг водою), то він стає прозо­рим).