Тема. Тиск і сила тиску. Одиниці тиску.

Відкрити, зберегти на свій комп'ютер або роздрукувати повний текст (формат PDF)

 

Макаренко Ірина Миколаївна –учитель фізики 1 категорії ЗОШ№4 м. Лубен                             

 ФІЗИКА . 8 клас (12- річна школа)

Тема. Тиск і сила тиску. Одиниці тиску.

Мета :  сформувати в учнів поняття про тиск, як про фізичну величину;

              дослідити на уроці залежність тиску від сили тиску та від площі

      поверхні; навчати розв’язувати задачі на тиск та застосовувати 

      знання про тиск у повсякденному житті; показати зв’язок фізики як  

      науки з іншими предметами шкільного курсу; розвивати

      винахідливість, логічне мислення, увагу; виховувати любов до

      фізики   як науки та почуття власної безпеки.

Обладнання: дерев’яні бруски, гирі, ванночки з піском, пластилін, кнопки,

                         таблиці.

Тип уроку:    вивчення нового матеріалу із використанням інтерактивних

                         методів навчання.

 

                               ХІД   УРОКУ

 

    І.       Організаційна частина

    ІІ.      Актуалізація опорних знань.

Використовується прийом   „ Мікрофона ”: учні передають уявний мікрофон один одному, по черзі відповідаючи на запитання, записані на

дошці.

            1. Наведіть приклади дії одного тіла на інші.

          2. Яка фізична величина характеризує цю дію ?

          3.  Яка основна одиниця вимірювання сили ?

          4. Що означає,що сила – векторна величина ?

            5. Які напрямки може мати сила? Наведіть приклади.

          6. Що називають вагою тіла ?

            7. В яких вона одиницях вимірюється ?

            8. Як можна визначити (обрахувати) вагу тіла ?

 

    ІІІ.      Вивчення нового матеріалу.

   1. Мотивація навчальної діяльності.

Якщо натиснути на дерев’яний стіл долонею, то дія Вашої руки рівномірно розподілиться по всій поверхні долоні і не спричинить помітної дії на стіл.

Якщо тепер з тим же зусиллям натискати на стіл гострим гвіздком, то та сама сила діятиме на малу поверхню вістря гвіздка і він увійде в дерево.

Отже, дія сили різна і залежить не тільки від її значення, а і від площі поверхні, на яку вона діє.

Наприклад, площа поверхні лижі в середньому майже в 20 разів більша за площу підошви черевика. Стоячи на лижах, людина на кожен квадратний сантиметр площі поверхні снігу діє силою, що в 20 разів менша, чим стоячи на снігу без лиж.

Результат дії сили залежить не тільки від її модуля, напрямку та точки прикладання, але і від площі тієї поверхні, перпендикулярно до якої вона діє. Цей висновок підтверджений досвідом. Тому при розрахунку дії багатьох інструментів і механізмів важливо знати не тільки силу, з якою одне тіло діє на інше, але й площу, на яку діє сила. Результат дії цієї сили називають тиском.