Інтегрований урок-синтез з літератури рідного краю

Відкрити, зберегти на свій комп'ютер або роздрукувати повний текст (формат PDF) 

 

Інтегрований урок-синтезз літератури рідного краю 

(За творчістю Ірини Вільде, Ореста Масикевича, В.Кобилянського, Д.Загула, Т.Унгуряна, А.Шкургана, О.Маслюченка, Є.Даскал) 

Тема:         На життєві йдучи видноколи,

Не розтратьте найкращих чуттів.

Будьте гідні рідної школи,

Будьте гідні своїх вчителів!

(за творчістю випускників Чернівецької гімназії № 5: Ірини Вільде, Ореста Масикевича, Володимира Кобилянського, Дмитра Загула, Тараса Унгуряна, Андрія Шкургана, Олександра Маслюченка, Єлєни Даскал) 

Мета:   ознайомити учнів з цікавими фактами життя і творчості майстрів художнього слова, які навчались у Чернівецькій гімназії № 5; через художнє слово ввести учнів у чарівний світ поезії; навчити аналізувати поетичні твори; розвивати творчі та комунікативні здібності, вміння логічно мислити; розвивати смак і слух; виховувати любов до рідної землі, краю, гімназії; зберігати і примножувати традиції гімназії. 

Цілі:

Учні знатимуть: цікаві факти з життя поетів, які навчались у гімназії; зміст виучуваних творів, висловлені в них ідеї.

Учні вмітимуть: висловлювати власне судження щодо порушених проблем у творах, аналізувати виучувану поезію; визначати власні цілі вивчення теми. 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу; інтегрований (українська література, музика); урок– синтез.  

Обладнання: портрети поетів, аудіозаписи пісень, фонограми, виставка книг, матеріалів поетів Буковини, вишитий рушник. 

Методи, прийоми і форми роботи: обмін побажаннями, «Гронування» , бесіда, розповідь учителя, виразне читання, передбачення, виконання пісень, зустріч з композитором-фольклористом, прослуховування музичних творів.

 

Епіграфи:            Чом, чом, чом, земле моя,

                            Так люба ти мені?

                            Чом, чом, чом, земле моя,

                            Чарує так мене краса твоя.

                            К.І.Малицька     

                                                      

Тож  вічно величайся,

Цвіти, співай, грими,

Мій рідний, милий краю,

Добром, красою, людьми!

С.І.Воробкевич 

Хід уроку 

І. Мотиваційний етап

1. Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань («Гронування»: ключове слово – гімназія).

2. Забезпечення емоційної готовності до уроку (обмін побажаннями, в яких були би словосполучення: рідний край, отчий дім, наша гімназія…). 

ІІ. Цілевизначення і планування.

1.     Представлення концепту теми.

2.     Визначення власних цілей і узгодження їх із загальними.

3.     Узгодження плану роботи.

 

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу. 

Звучить пісня «Чом, чом, чом, земле моя» у виконанні учнів гімназії. 

1.     Вступне слово вчителя. 

(Під супровід гри на бандурі мелодії пісні «Чом, чом, чом, земле моя») 

Любов до рідної землі починається з отчого дому, краю, де ти народився. Берег нашої любові – Буковина. Край струнких смерічок та ялин, гордих буків. І все тут є, чим приваблює цей край своїх мешканців: вічна пісня швидкоплинного Черемоша, трав’янистої полонини, де з ранньої весни і до пізньої осені видзвонюють мелодійними тронками веселу пісню отари овець. Заслухаєшся грою сільського музики на флоярі, огорне тебе сум, почувши звук трембіти.

Хто знає, можливо оця навколишня поезія природи й спричинила до того, що вразливі душі майбутніх поетів потяглися до віршування. Щедра на таланти буковинська земля. Наш мальовничий край здавна славиться літеретурними й мистецькими талантами. Він дав чимало поетів, прозаїків, живописців, скульпторів, композиторів, артистів. Та особливо багаті в нас літературні традиції. Ось їхні літературні імена: Борис Бунчук, Тамара Севернюк, Віра Китайгородська, Галина Тарасюк, Ганна Дущак, Степан Будний, Володимир Вознюк, Микола Бучко і багато інших славетних імен, які виховувались на творах Ольги Кобилянської, Юрія Федьковича, Сидора Воробкевича, Михайла Івасюка. Чимало літературних імен пов'язано з нашою гімназією: Дмитро Загул, Володимир Кобилянський, Ірина Вільде, Орест Масикевич, Іван Василашко, Тарас Унгурян, Андрій Шкурган, Олександр Маслюченко, Єлєна Даскал.