Тема уроку: „Собори душ своїх бережіть, друзі” ( за романом О.Гончара „Собор”)

Відкрити, зберегти на свій комп'ютер або роздрукувати повний текст (формат PDF) 

 

Тема уроку: „Собори душ своїх бережіть, друзі”

 ( за романом О.Гончара „Собор”)

Мета уроку: допомогти учням осмислити роль і місце собору у долі людей; ствердити думку про те, що собор у романі – символ духовної краси людини, її особистої причетності до історичного буття народу і людства в цілому; розкрити філософське значення роману; його злободенність духовно-історичну цінність; розвивати вміння висловлювати особисту точку зору з приводу проблем, які обговорюються; розвивати творчий потенціал, виховувати почуття патріотизму, моральної чистоти, глибокої духовності.

Обладнання: портрет О.Гончара; ілюстрації соборів на комп’ютерах: Троїцький собор у Новомоськовську на Дніпропетровщині, Святогірський монастир; Всехсвятський, Миколаївська церква м. Артемівськ; фотографії зруйнованих соборів у м. Артемівську. Тести різнорівневі, завдання для творчих груп, поезії

С. Решетової (місцевої поетеси), Л.Костенко, у запису – дзвони собору. 

Тип уроку: проблемний семінар 

На дошці: портрет О.Гончара „Собори душ своїх бережіть, друзі” 

Знати: роль і місце собору у долі героїв роману; собор - символ духовної краси людини, особистої причетності до історичного буття народу; філософське значення роману.

Вміти: висловлювати особисту точку зору з приводу обговорюваних проблем; зіставляти різні погляди в процесі полеміки; виявляти здатність аргументувати свої твердження.

 

ПЛАН УРОКУ 

1.    Актуалізація знань. Тестування.

Інтерв’ю з письменником

2.    Робота в групах: відділ культури (літературознавці та історики)

відділ краєзнавства

відділ маркетингу

3.     Складання реклами ( роботі на комп’ютерах)

4. Підсумок уроку

5.    Домашнє завдання: підготуватися до контрольного твору, прочитати роман О.Гончара „Людина і зброя”

 

ХІД УРОКУ 

І. Організаційний момент

Вмикаються монітори комп’ютерів із зображенням соборів звучать дзвони собору. На фоні дзвонів слова учителя:

                   В якому храмі помолитись Богу?

                   В якому, люди, поки ще не пізно?

                   В які, скажіть, вдарити нам дзвони,

                   Щоб припинить душі лиху руїну? 

Ось саме цю „душі лиху руїну” намагався викрити ще в далекі шістдесяті роки ХХ ст. О.Гончар, створивши роман „Собор”. Серед тогочасного „благополуччя” поява цього роману викликає гнів у чиновників різних рангів, і на 18 років було роман вилучено з літературного процесу. Не заборонено, ні! Приковано! Та „зона зла” вже була безсила чинити опір надалі – і сьогодні ми вчитуємось у роман, вчимося його мудрості.

         (Учитель оголошує тему і мету уроку) 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Вчитель:      Шановні діти! Ви усі прочитали роман, і я вам пропоную відповісти на тестові питання:

         3 учні – на середній рівень (по 0,5 б. оцінювання)

         2 учні – отримують завдання: користуючись додатковими матеріалами і алгоритмом складання тесту, скласти тест і варіанти відповіді.

2. Робота з класом:

Гра: інтерв’ю з письменником.

Вчитель:Уявіть собі, що ви – письменник. Я – кореспондент

(Пояснення терміна „інтерв’ю” (це слово французького походження) – розмова журналіста з політичним, громадським або іншим діячем.