Задачі Ейлера в шкільному курсі математики
Відкрити, зберегти на свій комп'ютер або роздрукувати повний текст (формат PDF)
Вступ
Захоплення математикою здебільшого починається з міркування над якоюсь цікавою задачею. Вона може зустрітися на уроці, на заняті математичного гуртка, в математичній літературі. Завдання сучасної школи виховати творчу особистість. Знання, навички уміння здобувають в результаті власної активної діяльності. Роль учителя полягає у створенні відповідних умов які спонукали б учня до розв’язування задач, до пошуку та “відкриття” нових знань.
Я пропоную задачі Ейлера, які розв’язуються в шкільному курсі математики (поглиблений курс), а також можуть бути використані в позаурочний час.
Зміст
Вступ…………………………………………………………………….. 3
Розділ І. Задачі Ейлера в шкільному курсі математики…………….. 4
1.1. Пряма Ейлера……………………………………………………. 4
1.2. Коло Ейлера………………………………………………………. 5
1.3. Доведення тотожностей Ейлера.................................................... 8
1.4. Показникова форма комплексного числа. Формули Ейлера………… 11
1.5 Розв’язування рівнянь вищих степенів :
а) зворотні рівняння......................................................................... 14
б) метод спостереження ................................................................. 17
Розділ ІІ. Цікаві задачі Ейлера.................................................................. 19
2.1 Задача Ейлера про сім мостів ........................................................ 19
2.2 Задача про хід шахматного коня..................................................... 20
Розділ ІІІ. Біографічна довідка................................................................ 21
Висновки..................................................................................................... 22
Список використаних джерел.................................................................... 23
Розділ І. Задачі Ейлера в шкільному курсі
1.1 Пряма Ейлера
Теорема.
Утрикутнику точка перетину медіан ортоцентр і центр описаного кола
лежать на одній прямій-ця пряма називається прямою Ейлера
Доведення:
Проведемо через вершини трикутника АВС прямі, паралельні сторонам
трикутника, до їх взаємного перетину в точках А1, В1, С1.Тоді
АВС1С,АВСВ1, САС1В-паралелограми,отже, ВС1=ВА1=АС, В1С=А1С=ВА.
Відрізки АА1,ВВ1,СС1 є діагоналями цих паралелограмів і отже , поділяють
відповідно сторони ВС, АС, АВ навпіл. Тоді ці відрізки перетинаються в
точці М перетину медіан трикутника АВС і = = =- . Отже, при
гомотетії з центром у точці М і коефіцієнтом к=- трикутник Авс
переходить у трикутник А1В1С1. З теореми про прямі , які містять висоти
трикутника, перетинаються в одній точці випливає, що точку Н перетину
висот дана гомотетія переводить у центр О кола . описаного навколо
трикутника Авс. Отже, точки М, О, Н лежать на одній прямій, причому
точка М лежить між точками О та Н і МН=2МО
Наслідок. У трикутникуАВС МН=2МО,ОН=3МО.
1.2 Коло Ейлера
Теорема :
У медіан, основи висот і точки , які поділяють навпіл відрізки. Що сполучають
вершини трикутника з ортоцентром. Лежать на одному колі-коло Ейлера