РОЗРОБКА УРОКУ з правознавства для 9 класу. Тема: Конституційні права та свободи людини і громадянина

Відкрити, зберегти на свій комп'ютер або роздрукувати повний текст (формат PDF)

 

Федоров Сергій Павлович,

учитель правознавства, спеціаліст вищої категорії ЗОШ № 28 м. Луганськ

 

РОЗРОБКА УРОКУ 

з правознавства для 9 класу

 

 

Тема: Конституційні права та свободи людини і громадянина

 

Мета: ознайомити учнів з конституційними правами та свободами людина і громадянина, їх класифікацією, пояснити значення прав та свобод людини і громадянина та їх захист в Україні; формувати вміння визначати різні види прав людини, оцінювати результати власної та групової діяльності; розвивати навички роботи з нормативно-правовими актами; виховувати повагу до прав людини.

 

Обладнання: Конституція України, Загальна Декларація прав людини, Міжнародні пакти про права людини, Європейська конвенція прав людини, ватмани, маркери, картки для опитування.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу 

 

 

Хід уроку

І. Організація уроку /1 хв./

    Привітання, озвучення девізу уроків права «Вчити право, щоб знати, знати, щоб жити достойно!».

 

ІІ. Актуалізація знань, умінь, навичок /12 хв./

1. Робота в парах. Розгадування кросворду.

SEO-оптимізація сайту у пошукових системах:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Акт законодавчого органу влади (парламенту), який має вищу юридичну силу щодо інших нормативно-правових актів (закон).

2. Особлива форма суспільної свідомості; вид суспільних відносин, спосіб регуляції дій людини в суспільстві за допомогою норм (мораль).

3. Особа, яка не досягла 18-річного віку (дитина).

4. Сумлінне виконання особою діючих правил поведінки (дисципліна).

5. Особа, яка не має правового зв’язку з жодною державою (апатрид).

6. Виражене за певних умов дозвіл або вимога здійснити або втриматися від здійснення якого-небудь учинку (правила).

7. Здатність особи своїми вчинками набувати та реалізовувати права та обов’язки (дієздатність). 

8. Припущення, яка визнається достовірним поки не буде доведено зворотне (презумпція).

9. У світовій практиці спосіб отримання громадянства за народженням (філіація).

10. Форма життєдіяльності людей, що склалась історично й відокремилась від навколишньої природи (суспільство).

11. Особа, яка перебуває у сталих юридичних зв'язках із конкретною державою, що знаходить вираження саме в наявності відповідного громадянства (громадянин).

 

   Після того, як кросворд буде розгадано, вчитель звертає увагу учнів на ключове слово, які вони отримали у зафарбованих клітинах – конституція.

 

2. Бесіда:

- Як ви думаєте, чому конституцію називають основним законом держави?

- Який розділ на вашу думку є важливий у конституції?

- Який розділ Конституції України закріплює права та свободи людини і громадянина в Україні?

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку /1 хв./

- Сьогодні на уроці познайомимось з права та свободи людини і громадянина, які закріплені в Конституції України, їх класифікацією та важливістю.  

 

ІV. Вивчення нового матеріалу /20 хв./

1. Повідомлення вчителя

 

Права – це певні можливості (свободи) учасників соціального життя, які об’єктивно зумовлюються рівнем розвитку суспільства. Залежно від того, хто саме є носієм цих можливостей, розрізняють права людини, громадянина, права сім’ї, права нації, права інших спільнот і груп. Права – це певні можливості учасників соціального життя.

У Загальній Декларації прав людини, прийнятій Генеральною Асамблеєю ООН 10 грудня 1948  року, проголошується, що всі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності і правах (ст. 1), що кожна людина повинна мати всі права і свободи, проголошені цією Декларацією, незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань, національного чи соціального походження, майнового, станового або іншого становища (ст.2). Ці положення зафіксовані в ст. 21 Конституції України, яка передбачає: «Всі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними», і в ст. 24, яка встановлює: «Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками». Частина 2 ст. 24 Конституції спеціально підкреслює принцип рівності чоловіка і жінки.